MATEMATINĖS LOGIKOS IR
AIBIŲ TEORIJOS PRADMENYS
5. Padėtis
erdvėje ir atstumas
7. Interpoliavimas
ir ekstrapoliavimas
8. Fraktalai:
būdas vaizduoti natūraliems objektams.
11. Geografinės
informacijos geometrija
Induktyvioji logika tiria samprotavimo
dėsningumus, kurie priklauso ne nuo mąstymo turinio, o nuo jo formos.
Logikos matematizavimo idėją pirmasis pasiūlė G.Leibnicas
(1646-1716), kuris manė, kad visas turimas žiniais galima išskaidyti
į paprasčiausius elementus, pažymėti juos specialiais
simboliais, apibrėžti veiksmų su tais simboliais teisykles – ir bus
galima lengvai gauti naujas išvadas, patikrinti ar teisingi samprotavimai. Taigi,
iškilo poreikis įvesti simbolius sąvokoms ir ryšiams tarp jų
žymėti. Leibnico idėja iš principo neįgyvendinama, bet jo mintis
iš dalies realizavo Dž. Bulis (1815-1864) matematizuodamas logiką.
Apžvelgsime elementarias jos sąvokas.
Teiginiai ir
predikatai.
Pavyzdžiui, “48 dalijasi iš 6”, “Kur
vakar buvai?”, “5<3”
Apibrėžimas. Teiginys – tai sakinys,
kuris išreiškia tiesą arba netiesą.
Teiginys gali būti užrašytas
raidėmis ar kitais simboliais, pvz., p,r,q. Teiginio teisingumo
reikšmė yra funkcija T(p)
Jei teiginys p išreiškia tiesą,
T(p)=1, kitaip T(p)=0. Matematinė logika ir tiria, kaip nustatyti
sudėtingų teiginių teisingumo reikšmes.
Kaip matome, yra sakinių, kurie
nėra teiginiai, pvz., klausiamasis sakinys.
Išnagrinėkime dar porą
pavyzdžių:
x>0
a+b=b-a
(a+b)c=ac+bc
Negalima nustatyti šių teiginių
teisingumo, nežinant kintamojo reikšmės – jie gali tapti ir klaidingais,
ir teisingais.
Apibrėžimas. Predikatas – tai
sakinys su kintamaisiais, kuris tampa teiginiu vietoje kintamųjų
įrašius konkrečias jų reikšmes.
Predikatus žymėsime kaip
jų kintamųjų funkcijas didžiosiomis raidėmis, pvz., P(a,
b).
Loginės
operacijos
Teiginiai skirstomi į paprastuosius
ir sudėtinius. Paprastuoju laikomas eiginys, kurio negalima suskaidyti
į kitus teiginius. Sudėtiniai teiginiai sudaromi iš kitų
teiginių (paprastų ar sudėtinių) sujungiant juos loginėmis
jungtimis. Išskiriamos penkios
jungtys:
a)
netiesa,
kad;
b)
arba;
c)
ir;
d)
tada ir tik tada, kai;
e)
jeigu
..., tai.
Sudėtinių teiginių
sudarymas naudojantis šiomis operacijomis – tai loginės operacijos.
1.
Neigimas. Jei p – teiginys, tai
teiginys “netiesa, kad p” (dažnai sakoma “ne p”) vadinamas teiginio p neiginiu
ir žymimas ¬p; Jo teisingumo reikšmė T(¬p)=1-T(p).
2.
Disjunkcija (loginė
sudėtis).
Jei p ir q – teiginiai, tai teiginys “p arba q” vadinamas teiginių p ir q
disjunkcija arba logine suma ir žymimas p V q; Teiginių p ir q disjunkcija
neteisinga vieninteliu atveju – kai p ir q abu neteisingi.
3.
Konjunkcija (loginė
daugyba). Jei
p ir q – teiginiai, tai teiginys “p arba q” vadinamas teiginių p ir q konjunkcija
arba logine sandauga ir žymimas p&q. Teiginių p ir q konjunkcija
teisinga vieninteliu atveju – kai p ir q abu kartu yra teisingi.
4.
Implikacija. Jei p ir q – teiginiai, tai
teiginys “jeigu p, tai q” vadinamas teiginių p ir q implikacija ir žymimas
p=>q. Implikacija p=>q yra neteisingas teiginys tada ir tik tada, kai p
teisingas, o q – neteisingas. Tai įdomi savybė, praktiškai
reiškianti, kad iš neteisingos prielaidos bet kokia išvada yra formaliai
korektiška. Implikacija dar gali būti skaitoma: “iš p išplaukia q”; “p yra
teiginio q pakankamoji sąlyga”; “q yra teiginio p būtinoji
sąlyga”.
5.
Ekvivalencija. Jei p ir q – teiginiai, tai
teiginys “p tada ir tik tada, kai q” vadinamas teiginių p ir q
ekvivalencija (tapatumu). Ekvivalencija žymima
póq
arba p ş
q. Ji teisinga, kai p ir q teisingumo reikšmės sutampa, o klaidinga – kai
jos skiriasi. Dar skaitoma “p būtina ir pakankama, kad būtų q”
arba “q būtina ir pakankama, kad būtų p”.
Pavyzdžiai
p –
“metai turi 12 mėnesių”, q
– “sniegas yra žalias”, r – “sniegas yra baltas”.
¬p, ¬q, ¬r - ?
T (p V q) =1; T(p V q V r) =1; T(p&r) = 1; T(q&r)
= 0; T(p&q&r) = 0.
T(p=>q) = 0. T(q=>p) = 1. T (p ş r) =
1;
Galima
sudaryti elementarių loginių operacijų teisingumo
reikšmių lenteles.
p |
q |
p V
q |
p&q |
p=>q |
p ş
q |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Sudėtingesni teiginiai sudaromi
taikant keletą loginių operacijų. Pavyzdžiui, (p=>q)&(q V
r).
Loginės
formos ir logikos algebra.
Apibrėžiant logines operacijas
jungiamiems teiginiams nekeliami jokie reikalavimai, o domina tik teisingumo
reikšmės. Taigi, teiginius galima žymėti tiesiog raidėmis.
Pačios raidės, taip pat elementarios operacijos vadinamos
pagrindinėmis loginėmis formomis. Jei juose vietoje raidžių
įrašysime kokius nors kitus teiginius, paprastus ar sudėtinius,
vėl gausime teiginius.
Apibrėžimas.
Loginė
forma – tai reiškinys, gautas baigtinį skaičių kartų
panaudojus loginių operacijų ženklus ir skliaustus raidėms
sujungti.
Pavyzdžiui, reiškiniai (p=>q)
V ¬p&r), ((p=>q) V¬p&r))=>r.
Predikatų skaičiavimas taikomas
įrodymuose, programavimo kalbose, duomenų bazių valdymo
sistemose.
Dvi loginės formos, kurių
teisingumo reikšmių lentelės sutampa, vadinamos logiškai ekvivalenčiomis.
Loginė forma, kurios teisingumo
reikšmė yra 1 nepriklausomai nuo ją sudarančių
teiginių teisingumo reikšmių, vadinama tautologija ir žymima
I.
Loginė forma, kurios teisingumo
reikšmė yra 0 nepriklausomai nuo ją sudarančių
teiginių teisingumo reikšmių, vadinama tapačiai klaidinga (loginiu nuliu) ir žymima O. Akivaizdu, kad
¬I ş
O, ¬O ş
I.
Matome, kad loginės formos panašios
į algebros reiškinius (sudėtis, daugyba, nulis, vienetas,
lygybė).
Aptarsime paprasčiausias
loginių operacijų savybes.
Dvigubo neigimo dėsnis.
¬¬p ş p
Tai pagrindinė neigimo savybė.
Teisingumu įsitikiname iš lentelės.
Disjunkcijos savybės
1)
p Vp ş p
(disjunkcijos idempotencijos dėsnis);
2)
p V ¬p ş I (negalimo
trečiojo dėsnis);
3)
p
V I ş
I
4)
p
Vq ş q Vp
(komutatyvumo dėsnis);
5)
(p
Vq) Vr ş p
Vq Vr) (asociatyvumo dėsnis)
6)
p
V O ş
p.
Konjunkcijos
savybės
1)
p
&p ş
p (konjunkcijos idempotencijos dėsnis);
2)
p
& ¬p ş
O (prieštaravimo dėsnis);
3)
p
& I ş
p
4)
p
& q ş
q & p (komutatyvumo dėsnis);
5)
(p
&q) &r ş p &q
&r) (asociatyvumo dėsnis)
6)
p
& O ş
O.
Kai
kurios implikacijos savybės
(p=>q) ş ¬p
Vq
(p ş q) ş
(( p=>q)&
(p=>q ))
Logikos dėsniai
Kiekviena tautologija vadinama logikos
dėsniu. Kai kurie dėsniai buvo minėti nagrinėjant
loginių operacijų savybes.
Kontrapozicijos dėsnis.
(p=>q) ş( ¬q=>
¬p)
Silogizmo dėsnis.
[((p
=>p1)& (p1 => q)) => (p =>q)] şI
De Morgano
dėsniai.
¬
(p Vq) ş ¬p & ¬q
¬ (p &q) ş ¬p V ¬q
Prieštaros (suvedimo
į prieštaravimą) dėsnis
(p
& ¬q) =>
(r & ¬r) ş(p =>q)
Teisingos išvados
taisyklė (modus ponens)
Jei
teiginiai p ir p=>q – teisingi, tai ir q teisingas.
Neteisingos išvados
taisyklė (modus tollens)
Jei
teiginys p=>q yra teisingas, o q –
neteisingas, tai ir p – neteisingas.
Visus dėsnius galima įrodyti
remiantis jų teisingumo reikšmių lentelėmis.
Aibę galima nusakyti išvardijant jos
elementus arba nusakant jos elementų požymį. Pavyzdžiui B = {b1,
b2, b3}; A = {x| x Î Z, x<100}; N = {a| a1 = 0, ai+1 = ai+3}
Aibė yra viena iš pagrindinių
matematikos sąvokų. Kaip sąvoka visumos elementų,
turinčių juos jungiantį požymį, ji atsiranda praktiškai
kiekvienoje teorijoje, nors žodis “aibė” ir nevartojamas. Todėl
svarbu mokėti iš turimų aibių konstruoti naujas aibes, t.y.,
mokėti aibių veiksmus ir pagrindines jų savybes.
Sakinį “a priklauso aibei A”
užrašysime: a ÎA. Jei a nėra
aibės A elementas, rašysime aĎA. Aibę vadinsime
baigtine, jei jos elementų
skaičius baigtinis ir begaline,
jei jos elementų yra be galo daug, pvz., N, Z, C. Skaiti
aibė – tokia, kurios elementus įmanoma iš eilės sunumeruoti (Z,
Q, bet ne R).
Jei aibė apibrėžta ne
išvardijant elementus, o kokia nors taisykle, gali būti taip, kad ji
neturės nė vieno elemento. Tokią (apibrėžtą) aibę
vadinsime tuščiaja aibe ir žymėsime Ř . Pavyzdžiui, aibė
dirbančių gyventojų, priklausančių amžiaus grupei
0-10.
Jei kiekvienas aibės A elementas yra
ir aibės B elementas, sakoma, kad A yra B poaibis, o B – aibės
A viršaibis. Tai žymima A <B arba B
>A. Pavyzdžiui, {a, b, c} <{a, b, c, d}.
Remiantis poaibio apibrėžimu,
kiekviena aibė yra savo pačios poaibis. Tuščiąją
aibę galima laikyti betkurios kitos aibės poaibiu. A
<A; Ř
<A. Šie du aibės A poaibiai vadinami netiesioginiais, o kiti (jei jų
yra) – tiesioginiais. Nesunku
įsitikinti, kad sąryšis “poaibis” turi tokią savybę:
(A <B) &
(B <C) => (A <C).
Laikysime, kad visi vienos aibės
elementai yra skirtingi. Jei dvi aibės A ir B turi tuos pačius
elementus (tuo atveju jos yra viena kitos poaibiai), jas vadinsime lygiomis ir
rašysime A=B.
Nagrinėdami konkretų tam
tikros teorijos klausimą, niekada nesusiduriame su visomis galimomis
aibėmis, o tik su tomis, kurios tiesiogiai siejasi su sprendžiamu
uždaviniu. Patogu apibrėžti universaliąją aibę I, kuri būtų visų toje
teorijoje nagrinėjamų aibių viršaibis. Tada bet kuri tos visumos aibė A yra
I poaibis. Pavyzdžiui, įvairios
amžiaus grupės, dirbančiųjų tam tikrose ūkio šakose,
moterų, alkoholikų, imigrantų aibės yra Gyventojų universaliosios
aibės poaibiai.
Aibių
sudėtis.
Apibrėžimas. Aibių A ir B suma arba
junginiu vadinama aibė, sudaryta iš visų elementų,
priklausančių bent vienai iš duotųjų aibių. A ir B
suma žymima AČB
arba A+B.
Bendrieji sudedamų aibių
elementai įeina į sumą tik vieną kartą (pagal
susitarimą, kad aibės elementai yra skirtingi). Pavyzdžiui, {1,2,3}Č{1,3,4,7}={1,2,3,4,7}; “mergaitės” U
”berniukai”=”vaikai”. Aibių sudėtis atitinka teiginių
disjunkciją:
A +B = {a| a ÎA
Va ÎB } arba
a Î A
U B ş
a ÎA
V a Î
B
Toks formalus apibrėžimas patogus,
kai aibės apibrėžtos požymiais. Pavyzdžiui, kai A = {x| P(x)} ir B =
{x| Q(x)}, A UB = {x| P(x) VQ(x)}.
Aibių sudėties savybės.
1.
Jeigu
A <B, tai A UB = B.
2.
A
UB = B
UA (komutatyvumas)
3.
(A
UB) UC =
A U (B UC)(asociatyvumas)
4.
A
U A = A
5.
A
U Ř = A
6.
A
U I = I
Pirmosios 3 savybės akivaizdžios;
sekančios 3 yra pirmosios savybės išvados. Daugumą savybių
galima praplėsti bet kokiam skaičiui aibių.
Aibių
daugyba.
Apibrėžimas. Aibių A ir B sankirta
arba sandauga vadinama aibė, sudaryta iš visų elementų,
priklausančių abiems iš duotųjų aibių. A ir B sankirta
žymima A ∩ B arba AB.
Pavyzdžiui, {1,2,3} ∩ {1,3,5,7}
={1,3}; “moterys”
∩”vaikai”=”mergaitės”; “moterys”
∩ ”berniukai”= Ř. Aibių daugyba atitinka teiginių konjunkciją:
A ∩B = {a| a ÎA
&a Î
B } arba
a Î A
∩B ş
a ÎA
& a ÎB
Pavyzdžiui, kai A = {x| P(x)} ir B = {x|
Q(x)}, A ∩B = {x| P(x) &Q(x)}.
Aibių daugybos savybės.
1.
Jeigu
A <B, tai A ∩B = A.
2.
A
∩B = B
∩A (komutatyvumas)
3.
(A
∩B) ∩C = A ∩ (B
∩C)(asociatyvumas)
4.
(A
UB) ∩C = (A
∩C) U (B
∩C) (daugybos distributyvumas sudėties
atžvilgiu)
5.
A
∩A = A
6.
A
∩ Ř = Ř
7.
A
∩ I = A
Kaip ir sudėties atveju,
daugumą savybių galima praplėsti bet kokiam skaičiui
aibių.
Aibių
atimtis.
Apibrėžimas. Aibių A ir B skirtumu
vadinama aibė tų aibės A elementų, kurie nepriklauso aibei
B. A ir B skirtumas žymimas A\B.
Pavyzdžiui,{1,2,3,4,7}\{1,2,3}={4,7};“vaikai”\”vyrai”=”mergaitės”;
“moterys”\”berniukai”=“moterys”.
A \ B = {a| (a ÎA)
& (a ĎB)
} arba
a Î A
\B ş
(a ÎA)
& (a ĎB)
Pavyzdžiui, kai A = {x| P(x)} ir B = {x|
Q(x)}, A\B = {x| P(x) & ¬Q(x)}.
Skirtumas I\A vadinamas aibės A papildiniu ir žymimas A* .
A* = {a| a ĎA}
Aibių skirtumo savybės.
1.
A\B
= A ∩B*
2.
Jeigu
A Ě B, tai A\B = Ř
3.
A\
Ř = A
4.
Jeigu
A ∩B = Ř , tai A\B = A
5.
(A\B)
∩C = (A ∩ C) \(B ∩ C)
6.
(A\B)
ČB = A Č B
Aibių papildinio savybės.
1.
A
ČA* = I
2.
A
ČA* = Ř
3.
I* = Ř
4.
Ř
* = I
5.
A**
= A
Oilerio ir Veno
diagramos
Dažnai patogu aibes vaizduoti
grafiškai. Paveiksle parodytos figūros, reiškiančios aibių
operacijų rezultatus.
Remiantis diagramomis, lengvai galima
patikrinti dvi lygybes, vadinamas de
Morgano dėsniais (jie visiškai analogiški logikos de Morgano
dėsniams):
1.
(A
∩B)* = A* ČB*
2.
(A
Č B)* = A*
∩B*
Kvantoriai.
Iš predikato P(x) teiginį gausime
tik įrašę vietoje x kokią nors konkrečią reikšmę.
Pavyzdžiui, “Vidutinės gyventojų
grupės pajamos yra 1000 Lt/mėn”,
jei I = Gyventojai, bus teisingas, jei gyventojai
= “gyventojai su aukštuoju išsilavinimu”.
Teiginius iš predikatų galima
sudaryti ir naudojant kvantorius.
Sakinys “(aibėje A) egzistuoja toks
elementas, kuriam P(x) – teisingas teiginys” sutrumpintai rašomas: ($x Î A): P(x); $x: P(x) – jei A universali.
Pavyzdžiui, “egzistuoja gyventojas, kurio pajamos lygios 1000 Lt/mėn.”
Ženklas $
vadinamas egzistavimo kvantoriumi. (angl.: exists).
Sakinys “Visiems x (iš aibės A)”
teiginys P(x) yra teisingas sutrumpintai užrašomas ("x Î A): P(x); "x: P(x) – jei A universali.
Ženklas "
vadinamas visuotinumo kvantoriumi. (angl.: all). Pavyzdžiui, “Kiekvieno gyventojo (x) su aukštuoju
išsilavinimu (A) pajamos ne mažesnės 1000 Lt/mėn.”
Teiginiai, sudaryti su kvantoriais,
jungiami pagal tas pačias taisykles, kaip ir paprasti teiginiai. Pavyzdžiui, ¬("x Î A): P(x); ("x Î A): ¬P(x); ¬($x Î A): P(x); ($x Î A): ¬P(x).
“Egzistuoja gyventojas (x) su aukštuoju
išsilavinimu (A), kurio pajamos yra
mažesnės kaip 1000 Lt/mėn.” ş“Netiesa, kad kiekvieno
gyventojo (x) su aukštuoju išsilavinimu (A) pajamos ne mažesnės 1000
Lt/mėn.”
Labai svarbu tiksliai suformuluoti
teiginius ir atskirti, kurie iš jų yra logiškai ekvivalentūs, o kurie
– ne.
Aibių
Dekarto daugyba.
Vienodiems objektams atskirti paprastai
vartojame numerius, pvz., telefono abonentų. Tačiau kartais vieno
numerio nepakanka objektui žymėti ir tenka jam priskirti 2 skaičius
ar kokių kitokių ženklų porą. Porų sudarymas atitinka
aibių Dekarto daugybos operaciją.
Apibrėžimas. Aibių A ir B Dekarto
sandauga (kombinatorine sandauga) vadinama aibė porų (a,b), kuriuose
a yra bet kuris aibės A elementas, o b – bet kuris B elementas. Žymima A x
B
Pavyzdžiui,
{1,2} x {3,4} = {(1,3),(2,3),(1,4),(2,4)}. A x A (Dekarto kvadratas).
Dekarto
daugyba nėra nei komutatyvi, nei asociatyvi, bet pasižymi distributyvumu
aibių sąjungos ir sankirtos atžvilgiu.
Dekarto daugybą galima
praplėsti bet kokiam skaičiui aibių: A1 x A2
x... x An. Nesunku pastebėti, kad jei visos
aibės Ai yra baigtinės ir kiekviena turi po mi
elementų, tai Dekarto sandaugoje A1 x A2
x... x An yra
m1m2m3...mn elementų. Jei bent
viena aibė begalinė – sandauga taip pat begalinė, pavyzdžiui,
jei A = {1} o B = R, tai
geometriškai sandaugą galima pavaizduoti kaip tiesę,
lygiagrečią y ašiai einančią per tašką (1,0).
Sąryšis (ryšys, priklausomybė)
gali sieti du ar daugiau tos pačios arba skirtingų aibių
elementų. Sąryšis tarp 2 elementų vadinamas binariniu. Tai tam
tikras požymis, jungiantis tuos elementus. Pavyzdžiui, santuoka yra binarinis
sąryšis tarp vyrų ir moterų aibių. Galimas sąryšis
toje pačioje aibėje. Tiksliai neapibrėžtą, dar tik
intuityviai suvokiamą sąryšį aibėje arba tarp dviejų
aibių Dekarto sandaugos pagalba galima nagrinėti kaip konkretų
matematinį objektą.
Apibrėžimas. Sąryšis f Ě A x B tarp aibių A ir B
elementų vadinamas funkcija (funkciniu sąryšiu) jei ((x, y1)
Î f & (x, y2)
Îf) => (y1
= y2)
Praktiškai tai reiškia, kad
kiekvieną x iš aibės A atitinka vienintelis y iš B. Šis
apibrėžimas gal ir ne visai įprastas, bet labai konkretus: funkcija –
tai tam tikru būdu sudaryta aibė.
Apibrėžimai.
Sąryšis f Ě A x A
vadinamas refleksyviu, jei kiekvienas A elementas a tuo sąryšiu yra
susietas pats su savimi.
("a ÎA) (a, a) Îf
Sąryšis f Ě A x A
vadinamas simetriniu, jei kiekvieną aibės A elementų porą
(a,b) atitinka pora (b, a) ,susieta tuo pačiu sąryšiu.
"(a, b) Îf : (b, a) Îf
Sąryšis f Ě A x A
vadinamas tranzityviu, jei elementams a ir b bei b ir c esant susietiems tuo
sąryšiu, juo susieti ir elementai a ir c.
"(a, b) Îf, (b,
c) Î
f: (a, c) Îf
Pavyzdžiui, santuoka žmonių
aibėje yra simetrinis, bet ne refleksyvus sąryšis. Ar jis yra
tranzityvus? Sąryšis “vyresnis už” toje pačioje aibėje yra
tranzityvus, bet ne simetrinis ir ne refleksyvus. Sąryšis “gyvena viename
mieste” turi visas 3 savybes.
Apibrėžimas.
Sąryšis f Ě A x A, kuris
yra refleksyvus, simetrinis ir tranzityvus, vadinamas ekvivalentumo
sąryšiu.
Taigi, jei modelyje mus domina tik
žmogaus gyvenamoji vieta, du skirtingus asmenis, gyvenančius viename
mieste, matematiniu požiūriu galima laikyti “vienodais”.
Visuma aibės A elementų,
susietų ekvivalentumo sąryšiu su jos elementu a, vadinama
ekvivalentumo klase ir žymima Ka.
Teorema. Bet kurios ekvivalentumo klasės
arba sutampa, arba neturi bendrų elementų.
Įrodymas. Tegu aibėje A
apibrėžtas ekvivalentumo sąryšis f. Tarkime, kad egzistuoja Ka.
ir Kb, turinčios bendrą elementą c. Tegu a ir b – bet
kurie elementai atitinkamai iš Ka. ir Kb. Iš komutatyvumo
reikalavimo: (a, c) Î f ir (c, b) Î f; tada iš
tranzityvumo savybės: (a, b) Î f. Taigi, a Î Kb ir b Î Ka .
Tai reiškia, kad Ka < Kb
ir Kb < Ka. Vadinasi, Ka = Kb.
Aibė, kurioje apibrėžtas
ekvivalentumo sąryšis, suskirstoma į nesikertančias
ekvivalentumo klases. Taigi, apibrėžus kokią nors aibės
skirstymo sąlygą, užtenka patikrinti 3 paprastas savybes ir žinosime,
ar prasminga pagal ją klasifikuoti.
Apibrėžimai.
Sąryšis f Ě A x A turi
trichotomijos savybę, jei su kiekviena aibės A elementų pora
(a,b) teisingas vienas ir tik vienas iš šių teiginių:
1) (a,b) Î f;
2) (b,a) Î f;
3) a = b
Sąryšis f Ě A x A vadinamas
tiesinės tvarkos sąryšiu, jei jis yra tranzityvus ir turi
trichotomijos savybę.
Aibė, kurioje apibrėžtas
tiesinės tvarkos sąryšis, vadinama sutvarkyta aibe. Tokio
sąryšio pavyzdys naudojamas GIS – “yra dešinėje”. Pagal jį visus
objektus geografiniame sluoksnyje galima sutvarkyti taip, kad jie seks vienas
po kito tolygiai keičiantis požymiui.
Binarinius sąryšius ir jų
savybes galima apibendrinti keleto aibių Dekarto sandaugai.
Nustatėmę, kad tiesiškai
sutvarkyti aibę reiškia išdėstyti jos elementus tam tikra tvarka.
Keliais skirtingais būdais galima sutvarkyti baigtinės aibės
elementus? Intuityviai aišku, tik kad tokių būdų skaičius
yra baigtinis.
Jungdami, perstatydami, tvarkydami
aibės elementus, gauname elementų rinkinius, kuriuos vadiname
aibės elementų junginiais (kombinacijomis). Pavyzdžiui, iš aibės
{a,b,c,d} elementų galime sudaryti rinkinius {a,b,c}, {c,b,a}, {c,c,c,c}
ir kt. Matematikos šaka, nagrinėjanti junginių sudarymo dėsningumus
ir junginių skaičius, vadinama kombinatorika.
Tegu aibėje A yra n skirtingų
elementų. Juos naudosime junginiams sudaryti. Visus junginius galima
skirstyti į paprastus (arba tiesiog junginius, kurių visi
elementai skirtingi (jie yra A poaibiai) ir kartotinius, kuriuose gali
būti sutampančių elementų (jie nėra A poaibiai).
Junginius galima sudaryti ir iš skirtingų aibių.
Kombinatorinė daugybos
taisyklė.
Jei elementą a1 galima
parinkti iš aibės A1, turinčios m1
elementų, elementą a2 galima parinkti iš aibės A2,
turinčios m2 elementų ir t.t. iki n, tai rinkinį (a1,
a2, ... an) galima sudaryti m1m2...mn
skirtingų būdų.
Gretiniai, kėliniai, deriniai
Apibrėžimas. Gretiniu iš n elementų po k vadinamas
bet kuris sutvarkytas n elementų
aibės poaibis, turintis k elementų (k-naris gretinys).
Du gretiniai laikomi skirtingais, jei jie
skiriasi bent vienu elementu arba jų eilės tvarka. Pavyzdžiui, iš 3
elementų aibės {a,b,c} galima sudaryti šešis 2 elementų
gretinius ab, ac, bc, ba, ca, cb. Pirmajam elementui yra 3 pasirinkimai,
antrajam lieka vienu mažiau ir t.t.
Derinių skaičius iš n po k
žymimas Ak (pranc.: arrangement) ir lygus n(n-1)(n-2)...
(n-k+1), kas lygu n!/(n-k)!
Apibrėžimas. Kėliniu iš n elementų vadinamas
gretinys iš n po n
Pavyzdžiui, iš 3 elementų aibės
{a,b,c} galima sudaryti 6 kėlinius abc, acb, bac, bca, cab, cba.
Galimų kėlinių iš n
elementų skaičius žymimas Pn (pranc.: permutation)
ir lygus n! Tai skirtingų n
elementų aibės sutvarkymo būdų skaičius.
Apibrėžimas. Deriniu iš n elementų po k vadinamas bet
kuris n elementų aibės
poaibis, turintis k elementų
Pavyzdžiui, iš 3 elementų aibės
{a,b,c} galima sudaryti tris 2 elementų derinius ab, ac, bc.
Derinio atveju nenurodyta elementų
tvarka, taigi deriniai gali skirtis tik savo elementais. Galimų
derinių iš n elementų skaičius žymimas Ck (pranc.: combinaison)
ir lygus n!/k!(n-k)! t.y., Ak/
k!
Kartotiniai junginiai
Gretiniai, kuriuose elementai gali
kartotis, vadinami kartotiniais gretiniais. Kartotinių
gretinių iš n elementų po k skaičius yra nk. Pavyzdžiui, iš 3 elementų aibės {a,b,c}
galima sudaryti devynis 2 elementų gretinius ab, ac, bc, ba, ca, cb, aa,
bb, cc. T. y., yra 3 būdai parinkti pirmąjį elementą,
kiekvienam iš jų - 3 būdai parinkti antrąjį ir t.t. 32
šiuo atveju.
Kartotiniai gretiniai, kuriuose elementai
kartojasi jiems nurodytą skaičių kartų, vadinami kartotiniais
kėliniais. Tegu kiekvienas aibės A elementas a1 .. ak
gali kartotis ai kartų. Pavyzdžiui, iš 3 skaitmenų 1, 1 ir
2 galima sudaryti tris kartotinius gretinius 112, 121, 211. Galimas
kartotinių gretinių skaičius yra (atmetami vienodi kurių
yra po ni!)
P(n1, n2, .. nk)
= n!/n1!n2! ... nk!
Kartotiniai deriniai iš n
elementų po k yra vienodi, jei juos sudaro tie patys elementai, paimti po
tiek pat kartų (tvarka nesvarbi). Jų gali būti
(n+k-1)!/k!(n-1)! . Pavyzdžiui, iš 2 elementų aibės {a,b} galima
sudaryti keturis 3 elementų kartotinius derinius aaa, bbb, abb, baa.
Geometriniai
aspektai yra ypač svarbūs dirbant su geografine informacija: tai
taškai, linijos, paviršiai, kūnai, erdvės-laiko objektai.
Pagrindiniai klausimai, į kuriuos
reikia atsakyti, tai:
·
Objektų
padėties nustatymas
·
Informacijos
vaizdavimas
·
Erdvinės
savybės ir ryšiai
·
Transformacijos
Padėtis. Daugelyje pažinimo
sričių labai svarbu nustatyti skirtingų objektų
padėtį. Matematikai yra sukūrę daug sistemų ir
priemonių aprašyti objektams erdvėje. Aprašomoji geometrija užsiima
matavimais (kampų, atstumų ir kt.). topologinė geometrija tiria
formas. Fraktalų geometrija tiria matavimų skaičių,
struktūros reguliarumą ir fragmentaciją – ji taikoma tiriant
neapibrėžtus, netolydžius objektus. Objekto padėtis
koordinačių sistemoje gali būti nusakyta įvairiai.
·
2,
3, ar daugiau matavimų (padėtis plokštumoje, erdvėje ar
erdvėje-laike) ir kitos geometrinės nuorodų sistemos
savybės (Dekarto, polinė ir kt.)
·
Tolydžios
ar diskrečios nuorodos
·
Izotropinės
ar anizotropinės sąlygos
·
Formos
ir atstumų kitimas laike ir keičiant mastelį
·
Kokybinių
ir kiekybinių savybių erdvėje matavimas
·
Objektų
kontūrai: aiškūs ar neapibrėžti; kintantys.
Tai
yra, kalbant apie padėtį, reikia atsižvelgti į erdvės
geometrines savybes, metriką ir paties objekto prigimtį.
Dažniausiai
padėtis nusakoma dvimatės ar trimatės erdvės srityse
koordinačių poromis ar tripletais.
A(x1, y1)
O(x0,
y0) |
A (ρ,φ) ir A (x1,
y1) ρ =
√((x1- x0)2+(y1- y0)2) φ = arcsin
(y/ ρ) = arccos
(x/ ρ) arba x = ρ cos φ; y = ρ sin φ. |
Dekarto ir polinės koordinatės naudojamos
skirtingais atvejais, pavyzdžiui, kraštovaizdžio architektui,
planuojančiam parko teritoriją, nereikia žinoti geografinės
ilgumos ir platumos, bet ji būtina kalbant apie globalią
geoinformacinę sistemą. Atskaitos taško parinkimas taip pat gali
tapti problema. Dažniausiai koordinačių ašys yra statmenos, t.y.,
laikomos tarpusavyje nepriklausomomis. Tačiau gali būti
situacijų, kai pasirenkamos pasvirusios ašys, parodant jų tarpusavio
sąryšį, pavyzdžiui, naudojant kai kuriuos statistinius metodus.
Diskrečių objektų padėtis gali
būti nurodyta adresu, aprašymu (topologinė charakteristika) arba
apimančiu bloku.
Atstumas. Ilgio matmuo ypač svarbus. Matavimo metrika – tai atstumas tarp
objektų erdvėje.
Metrika – tai reali funkcija ρ, apibrėžta
aibėje X ir kiekvienai porai (x,y) iš X priskirianti skaičių ρ(x,y), vadinamą
atstumu. Metrika
turi tenkinti sąlygas:
1.
ρ(x,y) >=
0; ρ(x,y) = 0
tada ir tik tada, kai x=y
2. ρ(x,y) = ρ(y,x)
3. ρ(x,z) <= ρ(x,y) + ρ(y,z)
Jei funkcija netenkina 2 sąlygos, ji
vadinama kvazimetrika. Pavyzdžiui, jei gatvė yra vienos krypties. Jei
funkcija gali įgyti neigiamas reikšmes, ji vadinama pseudometrika.
Kiekvienoje aibėje galima
apibrėžti diskrečią metriką : ρ(x,y) = 1, jei x nelygu
y ir 0, jei x=y.
Viena aibė gali turėti kelias skirtingas
metrikas, pavyzdžiui, Euklido plokštumoje:
x = (x1,x2); y = (y1,y2);
ρ1(x,y) = ; ρ2(x,y) = max
(|x1-y1|, |x2-y2|); ρ2(x,y) =
|x1-y1|+|x2-y2|;
Atstumai priklauso nuo erdvės geometrijos tipo. Jos
nereguliarumas iškreipia atstumų matavimus. Pasiekiamumas – pagal savo
prigimtį yra daugialypė sąvoka. Atstumai, išmatuoti
žemėlapiuose, ar gauti kokiu nors kitu būdu, gali būti didesni
arba mažesni, negu realūs. Kartais svarbiausias yra temporalinis
atstumas.Nors vertindami atstumą dažniausiai remiamės Euklido
geometrija, kitos geometrijos gali pasirodyti labiau tinkamos. Kartais apskritai geriau
atstumą įvertinti ne pagal koordinates, o topologiškai.
1.
Plokštumoje
Dekarto koordinačių sistemoje, kai erdvė tolydi, atstumai
skaičiuojami naudojant koordinačių porų duomenis (1. pav.,
a).
2.
Manheteno
atstumas (b) – ne trumpiausia linija, o taškus jungiančiomis
gatvėmis. Taip išmatuotas atstumas visada būna ne mažesnis už
tiesioginį. Jis gali būti matuojamas virš paviršiaus arba realiais
judėjimo keliais.
3.
Atstumas
erdvės tinkle. Pasirenkant tolydaus lauko modelį, dažniausiai
neįvertinamos realios kliūtys ir judėjimo kanalai. Galima
laikyti, kad judėjimas galimas tik tinkle, ne visoje plokštumoje.
Neatitikimas tarp tiesinio ir realaus atstumo tinkle tuo didesnis, kuo
netaisyklingesnis ar retasnis yra tinklas. Be to, galima įvertinti ne tik
fizinį atstumą tinkle, bet ir judėjimo skirtingomis atkarpomis
kainą (c).
4.
Neplanarinis
atstumas. Norint dar tiksliau nustatyti fizinį atstumą, reikia žinoti
reljefo aukščio gradientus ir į juos atsižvelgti (d). be abejo,
atstumai ant trimačio paviršiaus ne mažesni už planarinius. Atstumai gali
būti įvertinti klaidingai, jei naudojamos netinkamos projekcijos,
pavyzdžiui, stačiakampė projekcija, labai iškraipanti tikruosius
atstumus ir dydžius – tokių dabar atsisakoma (e).
5.
Žmonės keliones žemės paviršiumi
dažnai vertina pagal sąnaudas – kainą arba sugaištą laiką.
Transporto planuotojai, miestų geografai ir kt. kuria metodus erdvinei
varžai matuoti. O kartografai turi metodus pavaizduoti santykines
padėtis skirtingose metrikose, nors tai ne visada yra lengva.
6.
Kai erdvė tolydi, atstumus galima vertinti pagal
įvairiu būdu išskirtas artimumo zonas, dažniausiai apibrėžiamas
azimutinėse sistemose (f). Jos, pavyzdžiui, sukuriamos prekybos centrams,
taip parodant santykines jų pasiekimo sąnaudas. Perdengiant zonas,
lengva palyginti atstumus: pavyzdžiui, nuo A iki C atstumas yra 6, nuo A iki B
– tik 5.
7.
Akumuliaciniai atstumai – nuo vieno taško iki daugelio
kitų taškų – naudojami pasiekiamumo žemėlapiams sudaryti (g).
Atstumai skaičiuojami statistiškai, įvertinant skirtingus kelius,
skirtingu laiku, ir išvedant vidurkį.
8.
Anizotropinėmis sąlygomis reguliarias
struktūras iškreipia barjerai (įveikiami arba ne, h). Jei barjeras
yra neįveikiamas (siena, valstybės siena) – atstumas gali virsti
begaliniu. Įveikiami barjerai didina laiko sąnaudas/kainą arba
mažina pralaidumą. Atstumai skaičiuojami atskirai kiekvienam
segmentui su skirtinga erdvės varža ir sudedami.
Anizotropinėmis sąlygomis skaičiuojant atstumus reikia atsižvelgti
į daug faktorių. Pavyzdžiui, didėjant skrydžio nuotoliui,
kelionės lėktuvu kaina kinta logaritmiškai – mažėja kiekvienam
1000 km. Dažnai pavaisduoti tokiems atstumams naudojami kintantys masteliai.
Dar sudėtingesnė yra situacija,
kai reikia įvertinti atstumus nuo keleto taškų. Tam naudojami
specialūs kartografavimo metodai, pavyzdžiui, izolinijų aibės.
Jos naudojamos ir kognityviniams žemėlapiams sudaryti. Matematiškai galima
įrodyti, kad kai kurių atstumų neįmanoma parodyti
žemėlapyje – tenka naudoti diadų matricas.
Kalbant apie geografinius objektus,
dažniausiai kyla du klausimai:
1.
Kaip
generalizuoti?
2.
Kaip
vaizduoti?
Paveiksle (a) parodyti galimi
kreivių vaizdavimo būdai. Generalizavimas – tai sudėtingo
kontūro aproksimavimas panašiu su mažesniu skaičiumi
būdingų taškų.
Kartografijoje
naudojami metodai, kurie eliminuoja taškus sistemingai iš visų turimų
digituotų ar kitaip įrašytų duomenų. Idealiu atveju turi
išlikti visi pagrindiniai formos elementai ir topologinės savybės.
Paveiksle (b) matyti, kaip generalizuojant upės liniją
pasikeičia topologija: viena gyvenvietė nebe ant upės, kita –
nebe prie upės. Vadinasi, kai kurie taškai (pavyzdžiui, objektų
sąlyčio ir sankirtos) turi išlikti savo vietose bet kuriuo atveju.
Tokie taškai vadinami topologiniais mazgais, tarp kurių galimos formos
variacijos, pagal tai, kiek ta forma svarbi (pavyzdžiui, generalizuojant
Lietuvos kontūrą paliekama Kuršių nerija).
Paprasčiausia
generalizavimo procedūra – išmesti kas kelintą tašką.
Tačiau ji visai negarantuoja, kad bus išsaugota forma.
Yra
daug kitokių procedūrų, orientuotų į formos
išlaikymą. Panagrinėsime dvi iš jų.
1.
Kampų
ir atstumų cenzas.
Išmetami
taškai, kurie yra arba per arti kaimynų, arba per mažu kampu nukrypę
nuo jų (c). Užduodamas minimalus leistinas atstumas ir kampas. Tada 3
taškus apimantis langelis slenka linija ir jame taikoma ši procedūra:
antrajam taškui įvertinamas atstumas nuo prieš tai buvusio ir kampas,
sudaromas atkarpų 1-2 ir 2-3. Jei vienas iš šių dydžių (arba abu
) yra per mažas, antrasis taškas išmetamas.
2.
Linijos
galai sujungiami tiesia linija ir matuojami visų taškų atstumai
statmeniu iki tos linijos (d).
Jei
atstumai yra mažesni už nurodytą tolerancijos atstumą, atitinkami
taškai išmetami. Tolimiausias taškas imamas kaip nauja viršūnė ir procedūra
kartojama abiems linijos dalims.
Galima
kreivės atkarpas koduoti ir kryptimis, paskui išmetant
pasikartojančias (e). Kuo daugiau numatyta krypčių, tuo
tikslesnė aproksimacija. Bet apskritai, operuojant kodais generalizuoti
yra sunkiau.
Aproksimavimas.
Splainai
Tuo pačiu tikslu – sumažinti
informacijos kiekį – linijos gali būti vaizduojamos kreivėmis.
Splainas – tai kreivė, priderinama prie digituotos laužtės, kuri
prieš tai dar gali būti generalizuota (pav., f). Kreivė gali kirsti
arba liesti linijos segmentus. Saugoma kreivės lygtis tarp
charakteringų taškų, o tarpiniai taškai gaunami iš lygties. Taip
laužtė aproksimuojama kreive.
Idealiu atveju aproksimuojanti
kreivė turi tenkinti šias savybes:
1.
Ji
turi eiti per visus charakteringus taškus.
2.
Kreivės liestine 1 taške gali būti
tik vienas aproksimuojamos laužtės segmentas arba kreivė kerta
vienintelį segmentą.
3.
Kreivė
turi būti tolydi, glodi ir gražiai išreiškiama matematiškai.
Splainas – tai dizainerių naudojamas lekalas. Jis
pagal kreivumo spindulius priderinamas prie būdingų kontūro
taškų.
Matematiškai tai yra funkcija y = f(x); Čia f
dažniausiai yra polinominė funkcija, t.y., f(x) =Σ aixi,
i kinta nuo 0 iki n.
Kubinis splainas (n = 3) dažniausiai
naudojamas ir geriausiai tinka 4 iš eilės einantiems taškams aproksimuoti.
Jis lengvai apskaičiuojamas ir gali atitinkti pakankamai
sudėtingą kontūrą (g). Polinomo koeficientai
išskaičiuojami įvairiais metodais, dažniausiai statistiniais.
Polinominės funkcijos gali būti naudojamos ne tik kreivėms, bet
ir paviršiams modeliuoti.
Pavyzdys. Paprasčiausias
aproksimavimo metodas.
Turime keturis
taškus Dekarto stačiakampėje koordinačių sistemoje:
A(-2,1), B(0,0), C(1,1), D(2,3).
Aproksimuosime
laužtę kubiniu polinomu y = ax3+bx2+cx+d.
Pareikalausime, kad jis
eitų per visus tris duotus taškus ir sudarysime 4 lygčių
sistemą.
-8a+4b-2c = 1; a+b+c = 1; 8a+4b+2c =
3; d = 0. Ats.: a = d = 0, b = c = 1/2,
y = 1/2x2+1/2x.
Ir ištirkime
funkciją: minimumo, maksimumo taškai, vingio taškai, išgaubtumas.
Pavyzdys. Dar
kartą paprasčiausias aproksimavimo metodas.
Turime 4 taškus
Dekarto stačiakampėje koordinačių sistemoje: A(-2,1),
B(0,0), C(2,2), D(3,1).
Aproksimuosime
laužtę kubiniu polinomu y = ax3+bx2+cx+d.
Pareikalausime, kad
jis eitų per visus tris duotus taškus ir sudarysime 4 lygčių
sistemą.
Ats.: a =
-1/24, b = 3/8, c = -5/16, d = 0.
Ir ištirkime
funkciją: minimumo, maksimumo taškai, vingio taškai, išgaubtumas.
Pagrindinė aproksimavimo polinomais problema yra ta,
kad kiekvieną x gali atitikti tik viena y koordinatė, todėl kai
kurių kreivių pavaizduoti neįmanoma. Mažiausiai, gali prireikti
papildomų procedūrų, pavyzdžiui, pasukti koordinačių
ašis ar kitaip transformuoti.
Dar patogesnė yra parametrinė
išraiška, kai vietoje vienos lygties kreivei aprašyti sudaromos dvi lygtys,
naudojant parametrą t.
Pavyzdys. Parametrinė
atkarpos lygtis
Turime du taškus
Dekarto stačiakampėje koordinačių sistemoje: A(x1,
y1), B(x2, y2).
x = tx2+(1-t)x1
y = ty2+(1-t)y1
; t iš intervalo [0,1]
Tokiu būdu
perbėgami visi atkarpos taškai.
Sudėtingiau,
kai reikia parametrine forma aprašyti kreivės lanką, pavyzdžiui,
apskritimo.
x = Rcosα +x0
y =Rsinα +y0
R = R√
(x0- x1)2+(y0- y1)2
Ne kiekviena kreivė turi paprastą
algoritmą jai generuoti. Bet yra kreivių šeima (Bezjė
kreivės, sukurtos Reno automobilių kompanijai, Hermito ir kt.),
kurių bendra išraiška:
x(t) = at3+bt2+ct+d.
y(t) = et3+ft2+gt+h.
jei kreivė trimatė, dar reikia atsižvelgti
į z koordinatę:
z(t) = pt3+qt2+rt+s ; t iš
intervalo [0,1]
Čia, kaip ir funkcinėje išraiškoje, geriausia
pusiausvyra tarp skaičiavimų sudėtingumo ir aproksimacijos
tikslumo pasiekiama kubiniais polinomais:
x(t) = A(t)x1+ B(t)x2+ C(t)x3+
D(t)x4 ir t.t.
A(t)… S(t) – specialios kubinių polinomų
funkcijos.
Kreivės gali būti skirtingos, priklausomai nuo
skirtingų galinių ir vidinių taškų įtakos ir kitų
reikalavimų (pav, a). Svarbi kreivės glodumo sąvoka – tai yra,
kiek kartų ji tolydžiai diferencijuojama. Kreivės glodumo
reikalavimas išreiškiamas išvestinių lygybe sandūros taškuose.
Viena lygtis ir kelių taškų koordinatės
pakeičia ilgas digituotų koordinačių sekas. Tarpiniai
taškai apskaičiuojami.Toks informacijos saugojimo metodas vadinamas
intensyviu. Jis labai tikslingas kranto linijoms, upėms, mažiau –
geležinkeliams, administracinėms riboms.
Tai
dydžio nežinomų reikšmių nustatymas remiantis žinomomis. Dažnai
turime nepakankamai informacijos, tarkim keletą reljefo aukščio taškų,
geologinių gręžinių, duomenų apie gyventojus ir pan. Jei reikia informacijos apie
kokį nors parametrą nežinomuose taškuose, tenka “atspėti” (pav,
b).
Paprasčiausiu atveju turim 2 taškus (x0, y0) ir ( x1, y1).
Bet kuris taškas tarp jų:
y = (x-x0)( y1-y0)/(x1-x0)
Tiesė, einanti per taškus (1,1) ir (3,2): y = (x+1)/2
Interpoliaciniai polinomai.
Tarkime, kad keletui taškų (xi, yi) žinomos n kartų tolygiai
diferencijuojamos funkcijos reikšmės y(xi), i = 0, 1…n.
Reikia rasti y(x), kai x nesutampa nė su vienu xi .
Sudaromas interpoliacinis polinomas, kurio reikšmės
taškuose xi sutampa su funkcijos reikšmėmis yi, i =
0, 1…n.
Lagranžo formulė:
Pn(x) = * yk
Pavyzdys. Pritaikysime
Lagranžo formulę 3 taškams:
Turime 3 taškus Dekarto
stačiakampėje koordinačių sistemoje: A(1, 3), B(2,1),
C(4,2).
n = 2.
Ats. P2(x)
= (11x2-57x+64)/6. Ištirsime kreivę.
Polinomai nėra vienintelis būdas rasti
funkcijos reikšmei nežinomuose taškuose. Tarkime, kad turimi duomenys – taškai
plokštumoje, o nežinoma informacija – funkcijos reikšmė tuose taškuose.
Tai – paprasčiausias atvejis. Interpoliavimu vadinsime
procesą, kurio metu randamos funkcijos reikšmės tarpiniuose taškuose;
ekstrapoliavimu – kai randamos funkcijos reikšmės taškuose,
esančiuose už turimos imties ribų. Abiems procesams naudojami panašūs
metodai.
Metodai
(pav, c):
1.
Artimiausios
reikšmės. Nežinoma reikšmė prilyginama funkcijos reikšmei
artimiausiame iš žinomų taškų.
2.
Vidutinės
reikšmės. Nežinoma reikšmė prilyginama vidutinei funkcijos reikšmei
žinomuose taškuose.
3.
Tiesinės
interpoliacijos. Nežinoma reikšmė randama ant atkarpos, jungiančios
funkcijos reikšmes taškuose iš kairės ir iš dešinės arba per 2
artimiausius žinomus taškus.
4.
Interpoliacijos
splainais. Nežinoma reikšmė randama ant kreivės, einančios per
funkcijos reikšmes gretimuose taškuose.
5.
Tikimybinės
(stochastinės) interpoliacijos. Tarp kiekvienų 2 ar daugiau žinomų taškų generuojamos
vidurkinės reikšmės su atsitiktiniu nuokrypiu. Tai metodas,
susijęs su fraktalų parametrais.
6.
Interpoliavimas
pagal modelį. Reikšmės randamos kaip reikšmės funkcijos, kuri
nustatoma ištyrus reiškinio dėsningumus.
Žinoma,
kiekvienas iš šių metodų leidžia parinkti tik tikėtinas
reikšmes. Kuo daugiau žinome apie reiškinio prigimtį, tuo geriau galime parinkti
interpoliacijos ar ekstrapoliacijos metodą ir tiksliau įvertinti
nežinomas reikšmes. Metodo patikimumas gali būti patikrintas, praktiškai
išmatavus teoriškai apskaičiuotas reikšmes.
Svarbu yra tai, kaip pasiskirstę
“žinomi” taškai, ypač jei jų nedaug (tada atsitiktinai parinkti
taškai gali nebūti būdingi, pavyzdžiui, griovos dugnas, kalvos
viršūnė lygumos reljefe). Blogiausia, kai tiriama erdvė
nėra tolydi, t.y., egzistuoja trūkiai, barjerai ir kt. Dažnai žinomi
taškai erdvėje yra pasiskirstę netolygiai. Yra skirtingi
reprezentacinių imčių sudarymo metodai, kurie, kaip ir
interpoliacijos ar ekstrapoliacijos procedūros, parenkami priklausomai nuo
tiriamo reiškinio. Ypač sunku interpoliuoti geologiniuose tyrimuose, nes
tikslių duomenų turima mažai. Todėl šioje srityje išvystytas
matematinis modeliavimas.
Naujame taške reikšmę
skaičiuoti galima pagal vienintelį artimiausią tašką, pagal
visus “žinomus” taškus, arba kurį nors tarpinį tarp šių
kraštutinių variantų.
Skaičiuojant pagal dalį
taškų, reikia atsižvelgti į šiuos kriterijus:
1.
Bendras
taškų skaičius, skaičiavimams naudojamų taškų
skaičius.
2.
Atstumas
nuo skaičiuojamo taško.
3.
Kryptis
nuo skaičiuojamo taško.
4.
Skaičiavimų
procedūra.
Iš tiesų, kai kurie taškai
skaičiavimams yra svarbesni negu kiti, pavyzdžiui, Floridos pusiasalio
reljefas neturi įtakos Kalifornijos reljefui (atstumo cenzas). Yra bendros
taisyklės, padedančios įvertinti taškų svorius:
1.
“Žinomų”
taškų turi būti pakankamai daug ir jie turi kuo tolygiau dengti
visą tiriamą sritį.
2.
Erdvinė
autokoreliacija: kuo mažesnis atstumas tarp taškų, tuo jie panašesni –
taigi, tuo didesnį svorį turi turėti artimi taškai.
Tarkime,
kad modeliuojami realūs objektai turi aiškiai apibrėžtas ribas
(žemėlapio modelis). Objektai gali būti natūralūs arba
sukurti žmogaus.
Fraktalų geometrija kur kas geriau,
negu Euklido, leidžia pavaizduoti realias esybes, kurių kontūrai
netaisyklingi, bet atsikartoja skirtinguose masteliuose ar objekto dalyse,
pavyzdžiui, medis, upė. Jas būtų galima modeliuoti ir
geometrinėmis figūromis: kūgiais, cilindrais ir kt., tačiau
fraktalai leidžia tą padaryti greičiau ir gaunamas vaizdas yra
panašesnis į tikrąjį.
Fraktalų geometriją
sukūrė Mandelbrotas 1982 apibendrinęs 20 a. darbus šia tema. Angliškas
žodis Fractal reiškia fragmentą, dalį. Fraktalų geometrijos
esmė yra objektų fragmentacija ir panašumas į pačius save.
Nors natūralūs objektai
dažnai būna grubūs ir nereguliarūs, juos dažnai sudaro
pasikartojančios formos. Keičiant mastelį būdingos
kontūrų savybės taip pat dažnai išlieka – tai yra
“struktūros struktūrose”. Bet kuri fraktalo dalis yra tokia pat
sudėtinga, kiek ir jis pats.
Kaip
tai daroma.
Begaliniu
procesu geometrinė forma skaidoma kaip parodyta pav. (d) atkarpos atveju
ir kiekviena dalis koduojama skaitmenimis.
Mažiausi
segmentai, kurių yra labai daug, vadinami Kantoro dulkėmis.
Tokios struktūros kūrimas paremtas 2 objektais:
1.
Iniciatorius. Tai pradinė figūra,
pavyzdžiui, linijos segmentas. Jei
iniciatorius – trikampis, fon Kocho kreivė (e) imituos snaigę.
2.
Repetitorius. Tai modelis, pagal kurį
generuojama struktūra sakidant pradinę formą į elementus.
Jei skaidoma į 3 dalis, n-tajame žingsnyje gauname 2n
segmentų. O panašumo santykis yra 1/3.
Fraktalinės
“kreivės” yra tolydžios, tačiau neturi nei liestinių, nei
išvestinių. Jų forma priklauso nuo mastelio. Jei fraktalo parametrai
nesikeičia, gaunami taisyklingi objektai.
Jei pabandysime apskaičiuoti fon Koch kreivės,
gautos iš pradinio lygiakraščio trikampio (Koch snaigės) plotą ir
perimetrą, gausime įdomų rezultatą.
Perimetras kiekviename žingsnyje pailgėja iš 1 tiesios kraštinės
į 4, kurių ilgiai po 1/3, t.y. – ľ.
Plotas tuo tarpu artėja į 1.6 pradinio
trikampio ploto! Taigi, nors kreivė begalinė, jos ribojamas plotas
yra baigtinis. Tokios kreivės naudojamos modeliuoti kranto linijoms, miško
kontūrams ir pan.
Stochastiniai fraktalai.
Ne visada norime modeliuoti taisyklingais objektais.
Dažnai reikia, kad jie atrodytų natūraliai,
pavyzdžiui, kaip vienos rūšies medžiai, kurie yra labai panašūs, bet
vis dėlto šiek tiek skiriasi.
Tam generuojant
fraktalą įvedamas
atsitiktinis parametras, kaip Brauno judėjimo modelyje: stochastinis
judėjimas aprašomas maždaug taip:
y = ˝ (y1+y2)
+ us02-lh ;
čia u – atsitiktinis dydis, s0- Gauso pasiskirstymo parametras; l –
rekursyvumo lygmuo; h – fraktalo parametras, išreiškiantis jo “grubumą”.
Formulė
reiškia, kad įvedama nedidelė paklaida, kuri mažėja, didinant
rekursinį gylį. Kaip gali būti generuojama tokia paklaida
laužtei, parodyta paveiksle (f) – perstumiant išilgai koordinačių
ašies arba naudojant statmeną bisektorių. Dažniausiai procedūra
yra kur kas sudėtingesnė, pavyzdžiui, modeliuojant reljefą.
Kompleksinių skaičių erdvėje
fraktalinės kreivės analogas yra Mandelbroto aibė (Benoit
Mandelbrot, IBM, JAV). Jai būdinga apytikslė mastelio simetrija –
dariniai kartojasi begalinėje mastelių aibėje, bet ne visai
tiksliai atsikartodami.Rekursinis žingsnis nuo iniciatoriaus s yra
x = s + x2.
Jei s yra kompleksinis skaičius, gausime plokštumos
taškus. Mandelbroto aibė laikoma sudėtingiausiu žinomu matematiniu
objektu. Ji tinka modeliuoti debesims, kalnams, kraštovaizdžiams fantastiniuose
filmuose.
Erdvę užpildančios kreivės.
Saugant duomenis galima sutaupyti vietos, jei sumažinamas
informacijos kiekis išlaikant visus reikalavimus, pavyzdžiui, jei įmanoma
trimatį objektą saugoti kaip dvimatį. Paveiksle (e) parodyti vienmačių kelių (linijų)
einančių per visus dvimatės erdvės taškus pavyzdžiai. Tai
gali būti variantai, kaip numeruojami tam tikrą sritį
apimančių topografinių žemėlapių lapai (viena
koordinatė vietoje dviejų). Trimatėje erdvėje, padalintoje
į taisyklingas gardeles, tą taip pat galima padaryti.
Įdomi
problema yra, kaip turi atrodyti kreivės, kurios užpildo visą
erdvę (nors ir begalinę). Euklido erdvėje tai neįmanoma,
bet galima laikyti, kad taškas yra ne taškas, o kubiukas su nykstamai
mažėjančia kraštine, tai padaroma.
Pareikalausime,
kad:
1.
Kreivė eitų per kiekvieną daugiamatės
erdvės tašką (bijekcija).
2.
Du taškai, kurie yra kaimynai erdvėje,
būtų kaimynai ir kreivėje ir atvirkščiai.
3.
Kreivė turi tikti bet kokiam masteliui ir likti
stabili net ir labai didelėje (begalinėje) erdvėje.
Visų sąlygų patenkinti kol kas
neįmanoma, bet panašių kreivių yra (pav., g). JAV surašymo
biuras naudoja Peano kodus duomenų blokų adresavimui.
Dabar ryšius erdvėje panagrinėsime ne pagal
absoliučias padėtis, o pagal formų santykius, atskleisdami
jų erdvinę struktūrą. Geometrines detales paprasčiausiai
ignoruosime, tokiu būdu topologiškai riestainis ir puodelis su ąsa
bus vienodi kūnai.
Erdvė gali būti įsivaizduojama kaip begalinė aibė taškų. Bet tiriant reiškinį dažnai pastebime, kad jis ne kiekviename tolydžios erdvės taške yra apibrėžtas. Pavyzdžiui, tiriant hidrografinius ar transporto tinklus, įvairių parametrų matavimų taškai parenkami ant tų tinklų – iš tiesų, nėra prasmės kalbėti apie srauto tankį arba sudėtį ten, kur to srauto nėra.
Formaliai apibrėšime izotropines sąlygas kaip erdvės savybių vienodumą visomis kryptimis. Anizotropinės sąlygos reiškia, kad savybės kinta priklausomai nuo krypties. 2D ar 3D tinklai – tai anizotropinės struktūros. Tinklai gali būti realūs (upės, keliai) arba virtualūs (oro susisiekimo linijos, vandenyno srovės). Tinklai naudojami kaip modeliai įvairiose mokslo ir planavimo srityse – juos sudaro transporto linijos, vamzdynai, ekosistemos ir t.t.
Tokių sistemų struktūrą patogu vaizduoti grafais.
Pavyzdžiui, įsivaizduokime Lietuvos teritorijos geležinkelių žemėlapį. Atmeskime informaciją apie geležinkelio linijų formą, kryptį, ilgį, palikdami tik struktūrinius komponentus: mazgus (stotis) ir jungtis tarp jų.
Tokio
generalizavimo rezultatas – grafas – turi tik kelis pagrindinius elementus.
1. Linijų
sankirtos ar galiniai taškai, vadinami viršūnėmis arba mazgais.
2. Linijos,
vadinamos briaunomis.
3. Tarpusavyje
nesusieti junginiai, vadinami subgrafais.
4. Plotai,
apriboti linijų, kurie yra tarp briaunų arba jų išorėje,
vadinami sritimis.
Apibrėžimas. Grafas – tai aibė G
XxXxL, kur X – taškų plokštumoje aibė, o L – linijų
aibė. Grafiškai tai geometrinė figūra, sudaryta iš taškų – viršūnių
ir juos jungiančių linijų – grafo briaunų
(lankų).
Geometriškai
viršūnė – tai vienas taškas, kuris neturi nei dydžio, nei kitų
matmenų.
Briauna – tai
tiesi ar kreiva savęs nekertanti linija su galais dviejose
viršūnėse, nebūtinai skirtingose. Jei nėra nesujungtų
briaunų (t.y., nėra subgrafų), kiekviena briauna jungia 2
viršūnes ir skiria 2 sritis. Kiekviena viršūnė gali turėti
bet kokį skaičių briaunų. Jei tik viena briauna – tokia
viršūnė vadinama kabančia. Jei iš viršūnės išeina
nelyginis skaičius briaunų, viršūnė vadinama lygine, kitaip
– nelygine. Viršūnės gali būti įvairiai sujungtos
tarpusavyje.
Jungumas – svarbiausia
grafo savybė, nors pradžios bei galo buvimas, orientacija ir kiti
parametrai neretai turi reikšmę.
Jungtys gali
būti planarinės arba ne (tada briaunos projekcijoje gali kirstis
nesudarydamos mazgo – sunkiau pavaizduoti). Neplanarinę situaciją turime
transporto tinkle – keliai, tuneliai, viadukai, tiltai, požeminės
perėjos. Trimatis kūnas – tai objektas, sudarytas iš tarpusavyje
susijungiančių sričių.
Taigi, grafas
aprašo tam tikrus erdvinius ryšius ir jį galima panaudoti atskleisti
erdviniam panašumui, pavyzdžiui, tinklų. Du grafai yra izomorfiški, jei
yra abipus vienareikšmis atvaizdis tarp jų briaunų ir
viršūnių, t.y., jungumo ir lietimosi savybės sutampa, nors forma
gali skirtis (pav.,
a).
Ciklas – tai kelias iš viršūnės
į ją pačią. Atskira grafo rūšis yra medis – tai grafas
be ciklų. Medžiais dažnai naudojamasi sprendžiant uždavinius, kai
perrenkami variantai (pvz., “kryžiukai-nuliukai”). Hidrografinis tinklas taip
pat dažniausiai yra be ciklų.
Grafas (ciklinis arba ne), kuriame
nurodyta kiekvienos briaunos kryptis, vadinamas orientuotuoju. Tokie
grafai dažnai naudojami praktikoje, pavyzdžiui, sudarant gatvių eismo
schemas, vandentiekio tinklus ir pan. Jei leidžiamas tik vienpusis eismas,
reikia orientuoti gatves taip, kad bet kurias sankryžas jungtų orientuota
grandinė – kartais vienpusio orientavimo neužtenka. Prie orientuotų
briaunų galime nurodyti kokias nors skaitines ryšio charakteristikas,
pvz., vidutinį srauto tankį (pav., b). Taip modeliuojami tiekimo, tvarkaraščių
ir įvairūs kitokie uždaviniai.
Tinklo konfigūracija atspindi
skirtingas sąlygas – nuo paprastų struktūrų, kai visos
viršūnės yra sujungtos su viena, iki visų įmanomų
sujungimų. Paveiksle (c) parodytos kai kurios specifinės konfigūracijos.
Grafus galima koduoti matricomis.
Grafų savybės ir apėjimo
uždavinys
Pirmasis grafo sąvoką
įvedė L. Oileris 1736 m. spręsdamas Karaliaučiaus
tiltų uždavinį (ar galima pereiti 7 tiltus po 1 kartą ir
grįžti į tą pačią vietą). Kelias, einantis per
visas grafo briaunas vienintelį kartą vadinamas Oilerio keliu.
Ciklas per visas grafo briaunas (kai grįžtama į pradinį
tašką), vadinamas Oilerio ciklu.
Spręsdamas uždavinį Oileris
nustatė grafo savybes:
1.
Grafo
nelyginių viršūnių skaičius visada lyginis. Kiekvieno grafo
viršūnių laipsnių suma yra lyginis skaičius.
2.
Jei
visos grafo viršūnės lyginės, tą grafą galima
nubraižyti neatitraukiant pieštuko nuo popieriaus ir nekartojant linijų,
be to, braižyti galima pradėti nuo bet kurios viršūnės ir baigti
toje pačioje viršūnėje – t.y., egzistuoja daug Oilerio
ciklų.
3.
Grafą,
kuris turi lygiai 2 nelygines viršūnes galima nubraižyti neatitraukiant
pieštuko nuo popieriaus ir nekartojant linijų, jei pradedama vienoje
nelyginėje viršūnėje, o baigiama antroje (egzistuoja Oilerio
kelias).
4.
Neatitraukiant
pieštuko nuo popieriaus neįmanoma nubraižyti grafo, kuris turi daugiau
negu 2 nelygines viršūnes (taigi, 7 tiltų uždavinys
neišsprendžiamas).
Grafas, kurį galima nubraižyti
neatitraukiant pieštuko nuo popieriaus, vadinamas unikursaliąja
figūra. Tai, pavyzdžiui, optimalus maršrutas aplankant visas
įžymias vietas (jei transportas visomis briaunomis vienodas), valant
gatves ir pan.
Grafą galima oilerizuoti pridedant
papildomas briaunas, atkartojančias jau esamas.
Grafas vadinamas pilnuoju, jei
kiekvienos dvi jo viršūnės yra sujungtos briauna. Jei pilnasis grafas
turi n viršūnių, tai jis turi n(n-1)/2 briaunų.
Grafas vadinamas jungiuoju, jei
kiekviena jo viršūnė nėra izoliuota, t.y., egzistuoja kelias iš
kiekvienos viršūnės į kitą. Kelio radimo uždavinys yra
labai aktualus geografams.
Grafais nebūtinai vaizduojami
geografiniai objektai. Pavyzdžiui, viršūnėmis galima pažymėti
valstybes, o briaunomis – diplomatinių santykių tarp jų
buvimą. Šiuo atveju briauna rodys simetrinį sąryšį tarp
elementų. Tačiau dažnai
vaizduojamas ryšys nėra simetrinis, pavyzdžiui norint parodyti,
kurios įmonės tiekia detales kitoms
įmonėms.
Grafas skaido plokštumą į
nesikertančias sritis. Jei grafo viršūnių yra V, briaunų B,
tai grafas skaido plokštumą į B-V+2 sričių. (2 – jei
išorė laikoma sritimi, 1 – jei ne). tas santykis yra pastovus.
D Pavyzdys.
Duota gyvenvietės gatvių
schema, Kiek mažiausiai autobusų reikia keleiviams pervežti, jei kiekviena
gatve, jungiančia dvi gretimas sankryžas, gali kursuoti tik vienas
autobusas?
Tai – savybės, susijusios su grafo
jungumu. Jos leidžia atsakyti į tokius klausimus kaip: vidutinis oro
linijų aptarnaujamų miestų pasiekimo greitis, kelionės
kainos pasikeitimas pastačius tiltą per sąsiaurį, kiek yra
alternatyvių maršrutų siekiant išvengti kamščių.
Apėjimo uždavinys.
Tai labai dažnai praktiškai sprendžiamų
uždavinių klasė: kaip optimaliai pereiti visomis gatvėmis
(paštininkui, šiukšliavežei, kelių žymėjimo mašinai ir t.t.)
Tarkime, turime stačiakampį
gatvių tinklą (pav., c). Paštininko atveju užtenka vieną karta
praeiti visomis gatvėmis. Grafas atrodys kaip parodyta paveiksle - tai
nėra Oilerio grafas, todėl ir ciklas per visas briaunas neegzistuoja.
Reikia papildyti grafą iki Oilerio grafo, tada ciklą rasti lengva
taikant paprastą algoritmą: einama briauna, kuri, kol įmanoma,
nėra tiltas, tada ta briauna išmetama.
Antras pavyzdys – šiukšliavežės
maršrutas (važiuoti reikia visomis gatvėmis po 2 kartus – viena ir kita
puse). Atitinkamas grafas parodytas paveiksle (d).
Niujorko miesto tvarkymo transporto
maršrutams sudaryti naudojamasi būtent grafų modeliais, taip
sutaupant apie 25 milijonus dolerių per metus.
Keliaujančio agento uždavinys.
Tai taip pat labai dažnai praktiškai
aktualus uždavinys, modeliojamas svoriniu grafu . Kaip parodyta paveiksle (d)
ant miestus jungiančių kelių pažymėtos kelionės
sąnaudos. Agentas turi pradėti kelią mieste A, aplankyti visus
kitus miestus po vieną kartą taip, kad kelionės sąnaudos
būtų minimalios, ir grįžti į A. Iš principo taip pat
sprendžiami yra siuntinių pristatymo, mikroschemų gamybos ir
įvairūs kiti uždaviniai.
Matematiškai
– tai grafo apėjimo per viršūnes uždavinys. Jei toks ciklas
egzistuoja, jis yra skirtingas nuo
Oilerio ciklo, vadinamas Hamiltono ciklu. Deja, nėra teoremos nustatyti, ar
grafe egzistuoja Hamiltono ciklas.
Kartais gali padėti Dirako teorema:
Jei jungusis grafas turi ne mažiau kaip 3 viršūnes,
ir kiekviena iš jų yra susieta su ne mažiau kaip puse likusių
viršūnių, Hamiltono ciklas tokiame grafe egzistuoja.
Jei visos viršūnės tarpusavyje sujungtos – tai
pilnasis grafas. Pilnasis grafas su n viršūnių turi Pn-1,
t.y., (n-1)! Hamiltono ciklų, iš kurių pusė yra
atvirkštiniai.
Natūralus sprendimo algoritmas pilnajame grafe –
perrinkti visus galimus ciklus, sudedant briaunų svorius ir išrinkti
mažiausią sumą. Tačiau tokio algoritmo sudėtingumas auga
kaip (n-1)!/2. tai reiškia, kad atitinkamiems n reikės maždaug tiek
galingo kompiuterio darbo laiko, kiek parodyta lentelėje (“kombinatorinis
sprogimas”).
n |
(n-1)!/2 |
Kompiuterio laikas (1 mln ciklų per sekundę) |
5 |
12 |
<1
sek |
6 |
60 |
<1
sek |
10 |
181440 |
<1
sek |
20 |
6*1016 |
2000
metų |
100 |
5*10155 |
apie
5*10142 metų |
Kol
kas nėra žinoma jokio efektyvaus šio uždavinio sprendimo algoritmo.
Tačiau yra daug apytikrio sprendimo algoritmo, kai rastas “trumpiausias”
kelias skiriasi nuo tikrojo tam tikru dydžiu (retai pasitaikančiu dideliu
arba dažnai pasitaikančiu mažu – neaišku, kas geriau).
Artimiausio
kaimyno algoritmas.
1.
Iš
A einama į sekančią viršūnę “pigiausiu” keliu.
2.
Einama
toliau į sekančią viršūnę “pigiausiu” keliu.
3.
Iš
paskutinės viršūnės grįžtama atgal į A.
Mūsų
pavyzdžio atveju šis algoritmas duoda geriausią sprendimą.
Dar
geresnį priartėjimą gausime pritaikę artimiausio kaimyno
algoritmą visoms viršūnėms iš eilės ir išrinkę
geriausią variantą. Bet tada gerokai išauga algoritmo
sudėtingumas.
Pigiausios
jungties algoritmas
1.
Bet
kur grafe pasirenkama pigiausia briauna.
2.
Parenkama
sekanti pigiausia briauna taip, kad nesusidarytų nepilnas ciklas ir 3
briaunos neišeitų iš vienos viršūnės.
3.
Iš
paskutinės viršūnės grįžtama atgal į A.
Abu
šie algoritmai dažniausiai duoda neblogą rezultatą, bet kai kuriais
atvejais jis gali būti ir pats blogiausias (pavyzdžiui, jei grįžtama
į A labai brangiu keliu).
Minimalaus
tinklo uždavinys.
Tai uždavinys, sprendžiamas, pavyzdžiui,
tiesiant elektros perdavimo linijas. Visi duoti objektai turi būti
sujungti taip, kad tarp jų visų egzistuotų kelias, o tinklo
svoris būtų minimalus. Tai reiškia, kad grafe reikia rasti
minimalų jungųjį pografį be ciklų. Priminsime, kad
jungusis grafas be ciklų vadinamas
medžiu, o n viršūnių medis turi n-1 briauną. Medį
sudaro upių tinklas, kuris susiformuoja natūraliai, o tiesiant
vamzdynus, telefono ar kitokius tinklus, reikia optimizuoti sprendimą.
Kiekvienas jungusis grafas turi bent
vieną jungiantį medį, kuris vadinamas grafo karkasu.
Jei grafo briaunoms nurodyti svoriai,
galima rasti minimalų
jungiantį medį. Kaip jį rasti? Pasirodo, tai įmanoma
visada ir yra algoritmas, garantuojantis sprendinio optimalumą.
Kruskalo
algoritmas (Bell laboratorijos).
1.
Rasti
pigiausią kelią grafe.
2.
Rasti
sekantį pigiausią kelią tokį, kad nesusidarytų ciklas
ir 3 briaunos neišeitų iš vienos viršūnės.
3.
Tęsti,
kol bus panaudotos visos viršūnės.
Trumpiausių
tinklų uždaviniai
Tarkime, kad kelių iš viso
nėra, o jų tiesimo kaina vienoda. Raskime trumpiausią
kelią, jei galima kurti papildomus mazgus. Optimalus sprendinys yra toks,
kuriame tinklas susijungia 120o kampu – tai įrodyta.
Toks taškas vadinamas Šteinerio tašku.
Jei Šteinerio taškas yra grafo viduje, tai per jį sudaromas trumpiausias
tinklas. Jei Šteinerio taškas yra grafo išorėje (taip yra, kai kuris nors
išorinės figūros kampas didesnis už 120o), tada
trumpiausias tinklas yra minimalus jungiantis medis.
Toričelio
procedūra Šteinerio taškui rasti.
1.
Pasirenkama
ilgiausia trikampio ABC kraštinė.
2.
Sudaromas
lygiakraštis trikampis BCX
3.
Aplink
jį apibrėžiamas apskritimas.
4.
A
ir X sujungiami atkarpa. Šteinerio taškas yra apskritimo ir atkarpos AX
sankirtos taškas.
Kiekviename
trumpiausiame tinkle vidiniai mazgai gali būti tik Šteinerio taškai.
Labirinto
uždavinys.
Tarkime, kad turime figūrą,
apribotą savęs nekertančia uždara linija. Nesunku
pastebėti, kad, jei iš taško, esančio figūros viduje
nubrėšime spindulį, tai bet kokio spindulio ir figūros
kontūro sankirtos taškų skaičius bus lyginis. Galima
suformuluoti savybę:
Jei lanko AB ir nesavikirtės
uždarosios kreivės l sankirtos raškų skaičius nelyginis, tai
vienas iš taškų yra kreivės l apribotos figūros išorėje, o
kitas – viduje. Kitaip abu taškai A ir B yra arba figūros viduje, arba jos
išorėje.
Šios savybės naudojamos GIS
sistemose erdvinei duomenų analizei.
“Labirinto” taisyklė. Įeinant
į labirintą ir apeinant visus jo vingius ta pačia ranka reikia
liesti sieną tol, kol išeinama iš labirinto.
Žemėlapio spalvinimo uždavinys.
Naudojant minimalų skaičių
skirtingų spalvų nuspalvinti politinį žemėlapį. Tai
nėra taip jau paprasta. Šis uždavinys domino daugelį matematikų
ir 1879 A. Kelis (Anglija) paskelbė hipotezę, kad bet kokį
politinį žemėlapį galima nuspalvinti keturiomis spalvomis taip,
kad kaimyninės valstybės būtų skirtingų spalvų.
Tačiau atrodo, kad iki šiol hipotezės nepavyko nei patvirtinti, nei
paneigti.
Žemėlapį galima laikyti grafu.
Yra įrodyta su tuo susijusių dalykų.
1.
Bet
koks žemėlapis plokštumoje turi bent vieną sritį, kurios
briaunų skaičius mažesnis kaip 6.
2.
(Dviejų
spalvų teorema). Būtina ir pakankama sąlyga, kad
žemėlapį būtų galima nuspalvinti 2 spalvomis – iš tą
žemėlapį vaizduojančio grafo kiekvienos viršūnės turi
išeiti lyginis skaičius briaunų (valstybių sienų).
3.
(Trijų
spalvų teorema). Būtina ir pakankama sąlyga, kad
žemėlapį būtų galima nuspalvinti 3 spalvomis – tą
žemėlapį vaizduojančio grafo kiekviena sritis privalo
turėti lyginį skaičių briaunų.
4.
(Penkių
spalvų teorema). Bet kokį žemėlapį, kurio visų
viršūnių laipsniai 3 (normalusis žemėlapis; jis lengvai gaunamas
didesnio laipsnio viršūnes pakeitus apskritimais), galima nuspalvinti 5
spalvomis.
Topologiniai
žemėlapiai – tai žemėlapiai, kuriuose iškraipomos formos, bet
išsaugomos topologinės savybės: persidengimas, kaimynystė,
“skylės”. Žemėlapyje grafo viršūnės dažniausiai turi 3
briaunas (nors gali būti 2, 4 ar
daugiau). DLG (Digital Line Graph) – tai JAV Geologijos tarnybos naudojamas
modelis topografinei informacijai koduoti. Jam apibrėžti topologinio
vientisumo reikalavimai (mozaikos struktūrai):
1.
Kiekvienas
vienmatis objektas (briauna) jungia 2 nulinio matavimo objektus
(viršūnes).
2.
Kiekvienas
vienmatis objektas (briauna) skiria 2 dviejų matavimų objektus
(sritis).
3.
Kiekvienas
nulinio matavimo objektas yra apsuptas briaunų ir sričių ciklo.
4.
Kiekvienas
dviejų matavimų objektas yra apsuptas briaunų ir
viršūnių ciklo.
5.
Nėra
sankirtų, kitokių nei viršūnės.
Ignoruojami
izoliuoti objektai, taigi topologiniai taškai atskiriami nuo pavienių
taškų.
Ne
visi kartografiniai objektai yra topologiniai, pavyzdžiui, forma, kreivumas ir
kt. Keli skirtingi žemėlapiai gali turėti vienodą
topologinę struktūrą. Topologinė struktūra yra
invariantas transformacijų atžvilgiu (perstūmimo, tempimo bet ne
plėšymo): keičiant atstumus ir kampus, 4 dalykai turi likti
pastovūs:
1.
Briaunų
ir viršūnių susietumas.
2.
Sankirtos.
3.
Kaimynystė.
4.
Įdėtumas.
Iš
linijų topologinę struktūrą sukurti nėra paprasta, bat
patogu, nes grafų savybėmis neretai pasinaudojama digitavimo klaidoms aptikti. Būdingiausios digitavimo klaidos yra
tokios.
1.
Yra
nesujungtų briaunų.
2.
Poligonas
neuždaras.
3.
Yra
dvigubų briaunų ar viršūnių.
4.
Yra
daugiau nei 1 arba nė vieno centroido.
5.
Viršūnė turi ne lygiai 3 briaunas (tai –
nebūtinai klaida).
6.
Trūksta
poligono.
7.
Yra
nereikalinga sankirta.
8.
Yra
netyčinis mazgas.
9.
Netaisyklinga
linijos forma.
Klaidos
automatiškai dažniausiai aptinkamos naudojant Oilerio lygybę.
Operacijos su geografiniais duomenimis.
Linijų sankirta
Jei turime dvi atkarpas AB ir CD, kur taškų
koordinatės yra A(x1, y1), B(x2, y2), C(x3, y3), D(x4, y4), jų
sankirta yra atitinkamų tiesių y = ax+b ir y=cx+d sankirta, t.y.,
ax+b =cx+d, kur koeficientai a, b, c ir d apskaičiuojami įsistačius
žinomus taškus A, B, C ir D į tiesių lygtis.
Taško buvimas poligone.
Dažnai reikia nustatyti, ar taškas patenka į
daugiakampio vidų. Tam naudojama Žordano teorema, atitinkanti labirinto
taisyklę grafe:
Nuo taško viena kryptimi brėžiamas spindulys taip,
kad jis nusitęstų už poligono ribų.
Tada skaičiuojamos spindulio sankirtos su poligono
briaunomis.
Jei sankirtų skaičius yra lyginis, taškas yra
poligono išorėje, jei nelyginis –
viduje.
Kad
būtų paprasčiau, naudojami koordinačių ašims
lygiagretūs spinduliai. Žinoma, prieš tai pirmiausia patikrinama, ar
taškas patenka į poligoną apimantį stačiakampį (jie
ne, jis, žinoma, yra išorėje).Panašiai tikrinama, ar taškas yr aant
linijos, ar linija kerta poligoną ir kt.
Taško
buvimas viename iš daugelio poligonų.
Galima
tikrinti visus taškus iš eilės (sudėtingumas - n), galima poligonus
sutvarkyti hierarchiškai (sudėtingumas – log4n).
Centroido
skaičiavimas.
Centroidai
naudojami, kai reikia pažymėti poligono (arba linijos)
vienintelį “centrinį”
tašką.
1.
Pagal
viršūnes.
xc =(1/n) S xi ; yc =(1/n) S yi ). Jeigu poligonas labai
netaisyklingas ar turi vienoje pusėje neproporcingai daug
viršūnių, rezultatas nebus geras.
2.
“Svorio”
centras apskaičiuojamas statistiškai.
3.
Apimančio
ar įbrėžto stačiakampio,
skritulio ar kitos taisyklingos figūros svorio centras.
4.
Aukščiausia
poligone esanti viršūnė ar kitoks reprezentuojantis taškas.
5.
Intuityviai
pažymėtas.
Atstumų,
plotų, kompaktiškumo įvertinimas.
Atstumai
dažniausiai randami pagal Pitagoro teoremą. Plotai skaičiuojami pagal
formulę
Formos
sudėtingumą nusako:
a)
poligono
perimetro santykis su to paties ploto skritulio perimetru,
b)
spindulių
iš centroido nuokrypių nuo apskritimo spindulio suma (tam reikia gerai
parinkto centroido).
Poligonų
persidengimas ir sąjunga.
Norint
rasti persidengimą ar sąjungą, poligonai skaidomi į
trapezoidus.
Poligonų
struktūros (mozaikos ir gardelės)
Erdvę
galima diskretizuoti įvairiai. Diskretizavimas – tai tolydžios erdvės
skaidymas į segmentus, t.y., į poligonus.
Mozaikos
– tai besiliečiančios zonos, kurios dengia visą erdvę. Jos
gali būti taisyklingos (geometrinės figūros, topografinio
žemėlapio lapai) ir netaisyklingos
(sklypai, žemėlapio objektai).
Nereguliarios
mozaikos tai (begalinis) skirtingos formos ir dydžio poligonų junginys (3D
- poliedrų). Tai dažniausiai socialinių, ekonominių,
demografinių duomenų zonos, sklypai, trianguliaciniai paviršiaus
modeliai.
Nereguliarios
mozaikos tai pasikartojančių vienodų taisyklingų
geometrinių figūrų junginiai. Tai tinklelio kvadratai, diskretizuojant
gauti vaizdai, tolydžių imčių duomenys. Taisyklingas
struktūras daug lengviau analizuoti ir apdoroti.
Gardelės
– tai taškų struktūros, pakeičiančios poligonus. Jos gali
būti sankirtos arba centroidų taškai.
Keičiant mastelį, taisyklingos struktūros
generalizuojamos pagal “piramidės” modelį (pav.).
Netaisyklingos
struktūros koduojamos ir generalizuojamos kitaip (paveiksle parodytas
Quadtree modelis).
Nereguliarios
mozaikos dažnai naudojamos Tiesen’o (Voronoi) poligonams sudaryti. Jie sukuriami
sujungus centroidus ir padalinus gautas linijas statmenais bisektoriais, bei
surinkus poligonus iš susidariusių briaunų. Matematikoje toks
poligonas vadinamas Dirichlė sritimi.